اصل سادگی در آثار هیئت و نگاهی دوباره به انگیزههای ایجاد مدلهای غیربطلمیوسی
کلمات کلیدی:
قطبالدین شیرازی, اصل سادگی, مقدمات طبیعی, مدلهای غیربطلمیوسی, مکتب مراغه, علم هیئتچکیده
چکیده: قطب الدین شیرازی معتقد بود بطلمیوس در مقدمۀ مجسطی گفته: هر هویتی را که در نجوم نیازی به آن نباشد باید حذف کرد. این اصل با بعضی تعاریف مفهوم سادگی و صرفهجویی در فلسفۀ علم نزدیکی دارد. عبارت «حذف آنچه به آن نیاز نیست» در مجسطی نیامده. ظاهرا اسحاق یا ثابت آنرا درترجمۀ عربی آن افزوده اند. هیئتدانان جهان اسلام در ضمن بحثِ هیئت افلاک خورشید بارها به این اصل اشاره کرده اند و معتقد بودند که برای خورشید مدلی با افلاک کمتر قابلقبول است، چون «سادهتر» است. اما مدلهای غیربطلمیوسی که منجمان مراغه، از جمله شیرازی، در آثار هیئت خود عرضه کرده اند دارای افلاک بیشتری نسبت به مدلهای بطلمیوسی بودند. مدلهای غیربطلمیوسی به خاطر حل تناقضات مدلهای بطلمیوسی با اصل «حرکت یکنواخت» افلاک در فلسفۀ طبیعی ارسطو مطرح شده بودند. با اینکه در فلسفۀ طبیعی ارسطو حداقل دو اصل دیگر نیز برای حرکات افلاک وجود داشت که با هیئت بطلمیوس تعارض داشت، منجمان مکتب مراغه تعارض این دو اصل را مهم نمیدانستند و اشکالی از این جهت به مدلهای بطلمیوسی نمیگرفتند. شاید علت این رفتار دوگانه این بود که فرض افلاک بیشتر با سرعت یکنواخت سادهتر یا ظریفتر از فرض افلاک کمتر با سرعت نایکنواخت حس میشد.