«ماهیت» در اندیشه قاضی سعید قمی

نویسندگان

    مهدی حریری * دانشجوی دکتری حکمت متعالیه موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران montazar_mahdi@yahoo.com
    سید محمود یوسف ثانی معاونت پژوهشی، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
    سید حسین موسویان استاد/موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

کلمات کلیدی:

قاضی سعید قمی, شناخت, ماهیت, ماهیت بالمعنی الاعم, جعل

چکیده

بررسی دقیق و تفصیلی آثار قاضی سعید نشان می‌دهد اساساً «ماهیت» از نظر قاضی سعید، همان «ما به الشیء هو هو» یا ماهیت بالمعنی الاعم است و ماهیت به معنای «ما یقال فی جواب ماهو» مورد نظر وی نبوده است؛ ماهیت، همان حقیقت، ذات و صورت شیء و در تعبیر دیگر، «ماهیت شیء»، «وجود خاص شیء» استقاضی سعید در تبیین دو حکم از احکام ماهیت در نحوه تحقق ماهیت در عالم خارج، یعنی دو مسأله جعل و تشخص، نفس «ماهیت» را مجعول به «جعل‌بسیط» از ناحیه جاعل دانسته و هرگونه تقرر ماهیت، پیش از جعل جاعل را نفی می‌نماید و تشخص ماهیت را نیز به «جعل جاعل» می‌داند؛ لذا تحقق ماهیت، نیازمند عروض وجود بر ماهیت نخواهد بودقاضی سعید در تبیین نحوه تحقق ماهیت در عالم خارج، نفس «ماهیت» را مجعول به «جعل‌بسیط» از ناحیه جاعل دانسته و هرگونه تقرر ماهیت، پیش از جعل جاعل را نفی می‌نماید

دانلود

چاپ شده

۱۴۰۱/۰۳/۳۱

شماره

نوع مقاله

مقالات