فراتر از دوگانگیِ خدای متافیزیکی و خدای الوهی تأملی دربارة امر الوهی در اندیشة هایدگر

نویسندگان

    احمد رجبی * استادیار گروه فلسفه، دانشگاه تهران، تهران، ایران rajabi.ahmad@ut.ac.ir

کلمات کلیدی:

امر الوهی, هستی‌خداشناسی, تمایز هستی‌شناختی, پدیدارشناسی

چکیده

در این نوشتار می‌کوشم جایگاه نظام‌مند امر الوهی در اندیشة هایدگر در نسبت ضروری با تمایز هستی‌شناختی و خاستگاه آغازین پدیدارشناسی را تبیین کنم. برای این منظور، باید نخست بر دوگانگی‌ای که هایدگر میان خدای متافیزیکی و خدای الوهی لحاظ می‌کند غلبه کرد. از یک سو، تلقی هایدگر از خدای متافیزیکی ذاتاً ناظر به تلقی ارسطویی-مدرسی از آرخه به مثابه برترین موجود است و لذا رهیافت سلبی به آرخه را دربرنمی‌گیرد. از سوی دیگر، هایدگر با تلاش برای بیان ظهور خدا، خود را در یک ایمان‌گرایی بی‌نسبت با تمایز هستی‌شناختی گرفتار می‌سازد که با ضوابط اندیشة او در تعارض است. نقد این دو دیدگاه، ضرورت فهمی بنیادین‌تر از امر الوهی را بر حسب تمایز هستی‌شناختی و خاستگاه ظهور، در رجوعی نامصرح به آرخة افلاطونی فراتر از وجود، به معنای فهمی سلبی از آرخه به مثابه پوشیدگی، غیاب و عدم پدید می‌آورد.

دانلود

چاپ شده

۱۴۰۳/۰۹/۰۵

ارسال

۱۴۰۳/۰۳/۲۱

بازنگری

۱۴۰۳/۰۶/۱۴

پذیرش

۱۴۰۳/۰۷/۰۷

شماره

نوع مقاله

مقالات