تحلیل سلبِ خودآگاهی از حق‌تعالی از منظر شارحانِ مناظرۀ امام رضا (علیه‌السلام) و عمران صابی (رهیافت‌های مبتنی بر نفی گونه‌ای از خودآگاهی)

نویسندگان

    محمدهادی توکلی * عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه mhtavakoli@rihu.ac.ir

کلمات کلیدی:

امام رضا (علیه‌السلام), خودآگاهی, علم حصولی, علم حضوری, صورت علمی, علم مرکّب, علم فعلی, عمران صابی

چکیده

در میراث روایی امامیه، گزارشی از مناظره عمران صابی با امام رضا (علیه‌السلام) ذکر شده است که بر اساس آن، امام (علیه‌السلام) به پرسش عمران از خودآگهی خداوندمتعال، پاسخی منفی داده است. اندیشمندان امامیه در رفع تعارض احتمالی میان قاعدۀ عقلی و آموزۀ روایی در ثبوت ضروری علم الهی به خود، پرسش عمران را مربوط به گونۀ خاصی از خودآگاهی تلقی کرده‌اند که ثبوت آن برای خداوندمتعال مستلزم محدودیت و نقص می‌شود. بر اساس استقراء صورت‌گرفته، در خصوص چنین رویکردی، یعنی نفی گونه‌ای از خودآگاهی از خداوندمتعال، حداقل پنج تبیین عمده صورت گرفته است. این تبیین‌ها به‌سبب ناسازگاری با ظاهر سخن و یا عدم صحت محتوایی آن‌ها، در ارائه معنای صحیحی از سخن امام (علیه‌السلام) ناکام مانده‌اند. البته نقصان این تبیین‌ها به‌معنای نفی رویکرد اصلی در مواجهه با بیان مورد نظر نیست، بلکه با حفظ این رویکرد، امکان ارائۀ تبیین صحیح از روایت وجود دارد.

دانلود

چاپ شده

۱۴۰۳/۰۹/۱۲

ارسال

۱۴۰۳/۰۴/۱۶

بازنگری

۱۴۰۳/۰۷/۰۲

پذیرش

۱۴۰۳/۰۷/۲۱

شماره

نوع مقاله

مقالات