بررسی نظریه سلسله های علّی راسل
کلمات کلیدی:
علیّت, سلسله های علّی, فرآیندهای علّی, برتراند راسل, وسلی سالمُنچکیده
نظریه علیّت و قوانین علّی در نظر فلاسفه، چیزی است که راسل، به خاطر ویژگیهای خاص آن؛ یعنی ضرورت و کلیّت، مهمل و بیهوده میپندارد ولی همانند تجربهگرایانی همچون هیوم، به طور کلی علیّت را مورد تردید و انکار قرار نمیدهد. وی برای حلّ معضل شکاکیت که بعد از انتقادات هیوم به علّیت می-توانست دامنگیر علم شود و منجر به انسداد شناخت علمی گردد، نظریهای جدید درباره نوع ارتباط بین رویدادها ارائه میدهد که آن را «سلسلههای علّی» مینامد. هدف راسل از نظریه سلسلههای علّی، بیان اصولی است که میتواند به حصول احتمالی متناهی برای پیشبینی وقوع رویدادها کمک کند. لذا، راسل ادعا نمیکند که اصول موضوعی مرتبط با مفهوم «سلسلههای علّی» که در استنتاج رویدادهای نامشخص به ما کمک میکنند، میتواند ما را به نتایج قطعی و یقینی برسانند، بلکه مدعی است که این اصول تنها میتوانند ما را به استنتاج نتایجی محتمل هدایت کنند. از این رو، در این مقاله، نوع استنتاج مورد نظر راسل و اصول موضوعی مرتبط با آن مورد بررسی قرار میگیرد و ضمن تبیین مفهوم «سلسلههای علّی» به نسبت آن با هویت اشیاء فیزیکی پرداخته میشود و در انتها، ایرادات نظریه راسل که از سوی وسلی سالمُن، یکی از قائلان به نظریه فرآیند علّی، وارد شده است، مطرح میگردد.