هیدگر و منطق
کلمات کلیدی:
منطق, منطق فلسفهورز, حقیقت, صدق, گزاره, جای صدق/ حقیقت, نظریّة مطابقتچکیده
یکی از مسائلی که هیدگر از همان سالهای اوّلیّة تحصیل دانشگاهی خود و بعد از آن در سالهای تدریس به آن پرداخته است مسألة منطق است. البته هر کجا او از منطق سخن میگوید منظورش منطق فرادادی (سنّتی) است و نه منطق ریاضى- سمبلیک که اصطلاحاً به آن منطق جدید مىگویند. آنچه او دربارة منطق جدید گفته و نوشته است بسیار کم و غالباً همراه با توصیفاتی منفى است. در منطق فرادادی (سنّتی) نیز او به دنبال دستیابی به روشهاى درست فکرکردن و رسیدن به استدلالها و استنتاجات درست نیست. اینکه آیا قیاسى درست ساخته شده است، یعنى نتیجه بهدرستى از مقدّمات بهدست آمده است، پرسشى است که به صورت جملات آن قیاس و نسبت صورى میان آنها مربوط مىشود. اعتبار استدلال، ربطى به مضمون جملات ندارد. منطق به نزد او نخست با سخن و به تبع آن با حقیقت سر و کار دارد. بر خلاف قول شایع که گزاره را جای صدق/ حقیقت میداند هیدگر آن را مبتنی بر گشودگی (Erschlossenheit) دازین میداند. بر اساس گشودگی دازین است که اصولاً مواجهه با موجود ممکن میشود. بنابر این بازسازى مفهوم حقیقت، بهنظر هیدگر، نباید محدود به تحلیلهاى صورى از ساختار جمله باشد، بلکه باید نحوة عمل انضمامى و زندهاى که با آن به چیزها نسبتِ صدق/ حقیقى مىدهیم نیز مدّ نظر قرار گیرد.