طبیعیانگاری فیلسوفان متقدم یونانی از منظر عارفان و حکیمان اشراقی
کلمات کلیدی:
فوزیس, فنومن, طبیعیانگاری, حکمای یونان باستان, عارفان و حکمای مسلمانچکیده
گروهی از فیلسوفان، عمدتا مشائیان مثل ابنسینا، در ئی ارسطو بر این رای استوارند که فیلسوفان متقدم یونانی، طبیعی مذهب (physicists) هستند. چنانکه ابنسینا آنها را مثلا در کتاب شفا «طبیعیون» میخواند و در مقابلاش از «الهیون» به تجلیل نام میبرد که مرادش اصحاب مابعدالطبیعه هستند. بر طبق این نگاه است که طرح تفکیک طبیعت از مابعدالطبیعه در فلسفه ارسطو انداخته شد و رای فیلسوفان پیشسقراطی مبنی بر این بود که یکی از موجودات طبیعی – مثل آب به نزد تالس یا آتش به نزد هراکلیتوس – ماده المواد و اصل و مبدأ همه موجودات است، به درستی فهمیده نشد و لذا موجب شد که آنان را به دیده تخفیف بنگرند.در مقابل این گروه فیلسوفان، عارفان و حکمای اشراقی مسلمان نظر دیگری دارند که به مراد و منظور حکیمان باستان یونانی نزدیکتر است. تلقی عارفان از طبیعت به عنوان حقیقت ظاهر شده هستی با تعبیر یونانیان از حقیقت (alethia) و از موجودات طبیعی به عنوان مظاهر آن حقیقت، با آنچه حکمای یونانی از طبیعت (phusis) مراد میکردند، مشابهت بسیار دارد. همچنین است رأی حکیم اشراق سهروردی که زبان بیان یونانیان باستان درباره مبدأ و منشء طبیعی موجودات را زبانی رمزی میداند و فیلسوفانی چون ارسطو و ابنسینا را عاجز از فهم این زبان.