تمایز حکمت عملی از نظری و دوگانۀ کاشفیت و یا حاکمیت
کلمات کلیدی:
حکمت عملی, کاشف بودن عقل, حاکم بودن, حکمت نظری, واقع گراییچکیده
بررسی دیدگاههای مختلف در بحث از حکمت عملی، پرده از نزاعی برمیدارد که ناظر به جایگاه عقل است. این نزاع با پرسش از حاکم و یا کاشف بودن عقل شکل میگیرد. با طرح این پرسش در اندیشه اسلامی و بررسی سخنان ذکر شده، مشخص میشود که از یکسو ابهامات و از سوی دیگری شواهد متعددی در نسبت با هر دو جایگاه (کشف و حکم) میتوان یافت، نگارنده، به عنوان نتیجه این سخن را در پایان مطرح میکند که جایگاه عقل «حکم در ضمن کشف» است. تبیین این مطلب، به این صورت است که عقل با گذراندن مراحل حکمت نظری، جنبۀ کاشف بودن عقل به فعلیت میرسد؛ اما بعد از گذراندن مراحل نظری، عقل، قدرت بر قانونگذاری و حکم در نسبت با شئون انسانی پیدا میکند و او در پرتو کشف واقع، میتواند به عنوان حاکم در حکمت عملی قانونگذار باشد.