دو تحریر از قضایای حقیقیه و خارجیه نزد شمس الدین سمرقندی
کلمات کلیدی:
خارجیه, حقیقیه, ذهنیه, اخص, اعم, شمسالدین سمرقندیچکیده
در این مقاله نشان میدهیم که نسخههای خطی کتابهای قسطاس الأفکار و شرح القسطاس، هر دو از شمس الدین سمرقندی، در مبحث قیاسهای حملی، در بحث اختلاط قضایای خارجیه، حقیقیه و ذهنیه، دو تقریر یا دو تحریر متفاوت را نشان میدهند. این دو تقریر احکام منطقیِ اختلاطهای یاد شده و نتایج آنها را به دو روش متعارض ارائه کردهاند. به دلیل تقدم زمانی تاریخ کتابت یک دسته از آن نسخههای خطی بر دستة دیگر، این دو تحریر را به ترتیب «تحریر اول» و «تحریر دوم» مینامیم. افزون بر این، نسخههای خطی هر دو تحریر خود به دو دسته تقسیم میشوند که در یک دسته، در اوایل بخش تصدیقات، هنگام معرفی قضایای خارجیه، حقیقیه و ذهنیه، یک عبارت به این نسخهها افزوده شده که صرفا با محتوای تحریر دوم هماهنگ است و ما آن را عبارت «بحسب الحصر» نامیدهایم. از آنجا که مبحث اختلاط قضایای ثلاث را در تاریخ منطق در جهان اسلام تنها در این دو اثر از سمرقندی یافتهایم اهمیت این دو تحریر و عبارت «بحسب الحصر» دوچندان میشود و باید بررسی کرد که آیا تحریر دوم و عبارت «بحسب الحصر» از سمرقندی است یا از دیگران. از آنجا که اطلاعات ما در این زمینه تاکنون بسیار اندک است، به معرفی تفاوتهای این دو تحریر میپردازیم و تلاش میکنیم ربط و نسبتهای آنها را بیان کنیم به امید اینکه در آینده شواهد بیشتری در خصوص انتساب یا عدم انتساب تحریر دوم به سمرقندی یافت شود. در پایان، متن تصحیح شدة این دو تحریر را به طور کامل میآوریم.