نسبت تکوینی و تأویلی علوم انسانی با امانیسم

نویسندگان

    سید مسعود زمانی * استادیار گروه فلسفة غرب، موسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران seyedmasoudz@yahoo.de

کلمات کلیدی:

امانیسم رنسانس, علوم انسانی, ستودیا هومانیتاس, تکوینی/ اگزیستانسیال, تأویل

چکیده

نوشتار حاضر به نسبت علوم انسانی با امانیسم می‌پردازد و از دیدگاهی هایدگری آن را تکوینی و تأویلی تحلیل می‌کند. مقدمه بنیان تاریخی این نسبت را یادآور می‌شود، که چگونه علوم انسانی در آغاز دورة جدید با امانیسم و «ستودیا هومانیتاس» بالید. بخش دوم ابتنای امانیسم بر شئون وجودی امانیست‌ها را نشان می‌دهد: بحران‌های اواخر قرون وسطی بودونبود آنان را به خطر نابودی کشاند و امانیست‌ها را  واداشت ازنو موجود درطورکلی را به پرسش بگیرند و ازنو مقام خویش را در میانة موجودات بجویند، تا ازنو به عقل و علم خویش و به رشته‌های برآمده از آن نیز سروسامان بدهند. بخش سوم همین واقعة هستی‌شناختی و فهم نو از موجود را به معنای تأویل‌شان می‌گیرد، که معنایش کلاسیک و همان تأویل متن است: اصالتی که امانیست‌ها در ستودیا هومانیتاس به متون باستانی می‌دادند. بخش چهام رشته‌های مختلف علوم انسانی را همچون شئون وجودی امانیست‌ها تأویل می‌کند، منتهی در عینیت تاریخی‌شان.

دانلود

چاپ شده

۱۴۰۳/۰۹/۰۵

ارسال

۱۴۰۳/۰۲/۲۳

بازنگری

۱۴۰۳/۰۵/۱۵

پذیرش

۱۴۰۳/۰۵/۳۰

شماره

نوع مقاله

مقالات